• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

SCHOOL LEADERSHIP: IS A SHIFT FROM EFFICIENT MANAGEMENT TO SOCIAL JUSTICE POSSIBLE?

LIDERAZGO ESCOLAR: ¿PODEMOS EVOLUCIONAR DE MODELOS DE GESTIÓN EFICIENTE A MODELOS DE JUSTICIA SOCIAL?

Author
Benjamín Zufiaurre; Universidad de Navarra

Jane Wilkinson; Charles Sturt University

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/192
Abstract
The paper analyses school leadership in an Australian and Anglophone context where professionalism in school management or dealing with educational models, teaching styles, envisaging work, cooperation, participation..., are assumed to be shared in school communities. It is so that to deal with leadership from critical perspectives, from inclusive and social justice perspectives, makes a difference from new management options, from effective and efficient models, learning communities, or others.In this paper, leadership is presented in a context readable for a global Spanish audience. We consider that the ways schools and educational actions are built, contributes to boys and girls, and the youth, personal, social, cultural, scientific, emotional, moral, healthy and civic development. And schools are the spaces to construct identities, to organize the opportunities to learn, share spaces, discover,experiment, work with one another and cooperate.
 
El artículo ofrece una lectura sobre el liderazgo escolar en un contexto Anglo Americano donde la profesionalizacion de la direccion escolar, el modelo educativo, los estilos de enseñanza, las formas de trabajo, de colaboracion, de participacion..., es una responsabilidad compartida en la Comunidad escolar. Y son algunas opciones de actualidad: estrategias de 'new management', movimientos de eficacia y de eficiencia escolar, escuelas como comunidades de aprendizaje, inclusión y justicia social, las que nos llevan a plantear el liderazgo escolar desde posicionamientos críticos.El recorrido del trabajo, ejemplificado desde un contexto australiano, se contextualiza para hacerlo ilustrativo a lectores hispanos. Son las formas de funcionar las escuelas, y la educación, las que contribuyen a la construcción personal, cultural, social, científica, emocional, moral, saludable, y civica, de niños/as y jóvenes. Y estas son también las que definen las identidades futuras, las oportunidades de aprender, compartir espacios, descubrir, experimentar, cooperar y colaborar. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB