EPISTEMOLOGICAL APPROACHES TO EVALUATION AND THEIR IMPLICATIONS IN THE SCHOOL CURRICULUM
POSTURAS EPISTEMOLÓGICAS FRENTE A LA EVALUACIÓN Y SUS IMPLICACIONES EN EL CURRICULUM
Author
Tiburcio Moreno Olivos; Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajimalpa
Abstract
This paper deals with three theoretical evaluation perspectives: evaluation as technology, evaluation as cultural practice, and evaluation as socio-political practice. Although from the theoretical point of view a clear distinction exists among them, these configurations often operate simultaneously interrelated in the school context; though it does not entail that all have the same importance and social recognition; evaluation as technology imposes on the other two. This paper also analyzes the implications of these perspectives in the curriculum developing realm and in teaching practices in primary education. In spite of the fact that formal discourse of national and international agencies highlights the importance of formative evaluation, this is systematically overshadowed by the results of standardized testing which plays a key role in the decision making process En este artículo se abordan tres perspectivas teóricas de la evaluación: la evaluación como tecnología, la evaluación como práctica cultural; y la evaluación como práctica socio-política. Aunque desde el punto de vista teórico epistemológico existe una clara distinción entre ellas, en el contexto de la escuela estas configuraciones operan simultáneamente de forma muchas veces interrelacionada, lo que no significa que todas tengan el mismo peso y reconocimiento social, pues la evaluación como tecnología se impone a las otras posturas, al ser fuertemente impulsada por organismos nacionales e internacionales mediante la aplicación de pruebas masivas estandarizadas. También se analizan las implicaciones de estas perspectivas en el ámbito del desarrollo curricular y las prácticas pedagógicas del profesorado. Pese a que en el discurso se destacan los beneficios de la evaluación formativa, ésta continuamente se ve opacada por una evaluación a gran escala, cuyos resultados orientan la toma de decisiones de las autoridades educativas.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Evaluación-Autoevaluación-Coevaluación: innovaciones en la docencia de taller
Apip G., Alfredo. Revista de Arquitectura; Vol. 12 Núm. 14 (2006): Arquitectura como acción docente; Pág. 47-49 -
Evaluation-Self Evaluation-Co Evaluation: innovations in the teaching of architecture
Apip G., Alfredo. Revista de Arquitectura; Vol. 12 Núm. 14 (2006): Arquitectura como acción docente; Pág. 47-49 -
Ecology and evaluation of agricultural projects I+D in capitalist and socialist countries. A challenge for sustainable development or the impossible evaluation?
Recompensa Joseph, Lázaro Camilo. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 9 (2004): Género y sustentabilidad