Learning in teachers and how teachers integrate their acquired knowledge into classroom practices.
El aprendizaje en los docentes y su integración a la práctica de aula
Author
José Michel Salazar; Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
Abstract
The purpose of this article is to study how the teacher training is carried out and, subsequently, how teachers integrate their acquired knowledge into classroom practices. It is part of a wider investigation that is focused on continuous teacher training and pedagogic practice as a case study. The main participants are lady teachers from the Chilean public school system. This study does not intend to be a cognitive analysis, but rather to provide a certain level of knowledge and understanding regarding the reality and experiences that teachers face in classrooms. The teacher training mentioned in this study originates from data collected from in depth interviews; they were analyzed using Glasser and Strauss' Constant Comparative Method. Teachers systematize their learning as a tool, a theory and an instrumental conception. What they take from the theory is what allows the instrumental developmentof the lesson. El presente artículo tiene como propósito estudiar cómo se produce el aprendizaje en los docentes y su integración a la práctica de aula, además corresponde a una investigación mayor centrada en la Formación Docente Continua y la Práctica Pedagógica como Estudio de Caso. Los actores son profesoras del sistema escolar municipal. El estudio de esta temática no pretende ser un análisis cognitivo, sino que un conocimiento y comprensión de la propia realidad de los docentes y sus experiencias de aula. Este aprendizaje docente emergió de los datos de las Entrevistas en profundidad, que fueron analizadas con el Método Comparativo Constante de Glasser y Strauss. Su aprendizaje, las profesoras, lo sistematizan como una herramienta, una teoría, una concepción instrumental, lo que toma de la teoría es lo que le permite el desarrollo instrumental de la clase; un medio, a partir de las propias opiniones y percepciones.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Understanding (meaning assignment to) assessment in teachers, teacher-trainers and teacher-trainees at UMCE
Riveros Zuñiga, Daniel; Vergara Rodríguez, Mauricio. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 42 (2019) -
Making Teacher knowledge explicit: the impact of this reflective process upon cooperating teachers and their student-teachers
Gervais, Colette; Pontificia Universidad Católica de Chile; Correa, Entique. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 192-215 -
LA EXPLICITACIÓN DE SABERES: IMPACTO DE ESTE PROCESO REFLEXIVO EN LOS PROFESORES COLABORADORES Y SUS ESTUDIANTES EN PRÁCTICA
GERVAIS, COLETTE; CORREA MOLINA, ENRIQUE. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 35 Núm. 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva...; 173-191