• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

SCIENTIFIC LITERACY IN STUDENTS OF AGRICULTURAL SCIENCES: A ASSESSMENT PROPOSED WITH POSTGRADUATES STUDENTS IN MEXICO

Alfabetismo científico en estudiantes de ciencias Agrícolas: una propuesta de evaluación con posgraduados en México.

Author
Manuel Villarruel Fuentes; SEP-DGEST-Instituto Tecnológico de Úrsulo Galván.

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/214
Abstract
The development of a country depends on their ability to generate science and technology, which requires reviewing the quality with which educated new scientific researchers, particularly at the graduate. However, to date there are no metrics that allow an objective approach to the phenomenon, hindering its clarification. Based on that, this study proposes a methodological path and measuring instruments to perform a comparison between students close to graduating undergraduate and postgraduate studies, comparing it with science teachers active in the professional field in the agricultural sector. The results showed the validity of the proposal of evaluation, highlighting the relevance of using the guidelines of the OECD-PISA as the basis to characterize the condition of literate scientist from indicators that identify different levels (typologies) of scientific training and development of skills for research.
 
Hoy se afirma categóricamente que el desarrollo de un país depende de su capacidad para generar ciencia y tecnología, lo que exige revisar la calidad con la cual se forman los nuevos investigadores científicos, particularmente en el Posgrado. Sin embargo, a la fecha no existen métricas que permitan un acercamiento objetivo con el fenómeno, lo que dificulta su esclarecimiento. Con base en ello, el presente estudio propone una ruta metodológica e instrumentos de medición para realizar un comparativo entre estudiantes próximos a egresar del Pregrado y Posgrado, comparándolo con Maestros en Ciencias en activo dentro del campo profesional en el sector agrícola. Los resultados mostraron la validez de la propuesta de evaluación, destacándose la pertinencia de emplear las directrices del PISA-OCDE como base para caracterizar la condición de Alfabeta Científico, a partir de indicadores que identifican distintos niveles (tipologías) de formación científica y desarrollo de habilidades para la investigación.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB