• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Technological appropriation: a view from the models and theories that explain it

Apropiación tecnológica:Una visión desde los modelos y las teorías que la explican

Author
Katiuska Fernández Morales; Universidad Veracruzana

Lewis McAnally Salas; Universidad Autónoma de Baja California

Alma Vallejo Casarín; Universidad Veracruzana

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/331
Abstract
When it comes to explaining the epistemological basis of the term technological appropriation it is necessary to conduct the search towards the models that have been built around the theme based on the theories of other areas of knowledge that have been adapted to meet the needs of researchers. In this literature review two psychological traditions that help to understand the concept of technological appropriation from different perspectives are addressed: the psychosocial and sociocultural current, explains the origin, how it has been linked the term with other synonyms, and the reasons why it is considered a sociocultural tool. When delving into psychosocial current, the variables studied in each of the ten models and theories that are discussed in this tradition as they serve to show the factors involved in technological appropriation of the individuals mentioned.
 
Cuando se trata de explicar la base epistemológica del término apropiación tecnológica, es necesario conducir la búsqueda hacia los modelos que se han ido construyendo en torno al tema con base en las teorías de otras áreas del conocimiento que han sido adaptadas para satisfacer las necesidades de los investigadores. En esta revisión bibliográfica, se abordan dos tradiciones psicológicas que ayudan a entender el concepto de apropiación tecnológica desde distintas perspectivas: la corriente sociocultural y la psicosocial; se explica el origen; cómo ha sido relacionado el término con otros sinónimos y las razones por las que se considera una herramienta sociocultural. Cuando se profundiza en la corriente psicosocial, se mencionan las variables estudiadas en cada uno de los diez modelos y teorías que se exponen en esta tradición, ya que sirven para visualizar los factores que intervienen en la apropiación tecnológica de los individuos.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB