• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Social pedagogy in young people’s everyday life: specific problems and alternatives for the future in a globalized world

La pedagogía social en la vida cotidiana de los jóvenes: Problemáticas específicas y alternativas de futuro en un mundo globalizado

Author
José Antonio Caride Gómez; Universidad de Santiago de Compostela

Laura Varela Crespo; Universidad de Santiago de Compostela

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/348
Abstract
This article focuses the discussion on the challenges that Social Pedagogy must assume in order to increase young people's civic engagement in the globalized world in which we live, putting an emphasis on their everyday reality. Taking into consideration that being young in a network society can have multiple meanings, five key transitions are analysed with the aim of making a socio-pedagogic (re)interpretation of the youth condition: from object of attention to subject of social action; from the approach to the needs to the recognition of abilities; from education to work as fundamental rights; from family dependency to civic chore; from individual actors to social network builders. Within this framework, suggestions are proposed to generate new pedagogical and social opportunities for young people, who are fully involved -in their capacity as free and responsible citizens- in the creation of a more sustainable, fair and equitable world.  
 
El artículo sitúa sus argumentos en los desafíos que la Pedagogía Social debe asumir para incrementar el protagonismo cívico de los jóvenes en el mundo globalizado que habitamos, poniendo énfasis en sus realidades cotidianas. Considerando los múltiples significados que supone ser joven en una sociedad de redes, se analizan cinco transiciones clave para una (re)lectura pedagógica-social de la condición juvenil: de objetos de atención a sujetos de la acción social; del enfoque de las necesidades a la reivindicación de las capacidades; de la educación al trabajo como derechos fundamentales; de la dependencia familiar al quehacer cívico; de actores individuales a constructores de redes sociales. En este marco, se formulan propuestas orientadas a la generación de nuevas oportunidades pedagógicas y sociales para los jóvenes, plenamente partícipes -en su condición de ciudadanos libres y responsables- en la construcción de un mundo más sostenible, justo y equitativo.     
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB