• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Autoeficacia y Transformación Dinámica del Aprendizaje en la Práctica Docente Inicial

Self-efficacy and Dynamic Transformation of Learning in Initial Teaching Practice

Author
Michel André Cara Jara; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Raúl Aranda Riveros; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/359
Abstract
Este estudio analiza cualitativa y comparativamente el impacto del Plan Piloto de Práctica Docente Inicial en los aprendizajes de 12 Profesores en Formación, divididos en dos grupos: el primero, realiza su práctica basada en la observación y, el segundo, interviene activamente en el aula, atendiendo a pequeños grupos de escolares. Se realizan grupos focales, análisis de distintos tipos de registro (grabaciones de audio y video de clases, entrevistas con el mentor) y se analizan las bitácoras de los Profesores en Formación aplicándose el método comparativo constante de Lincoln y Guba (1985).  Se observan diferencias entre ambos sistemas de práctica en cuanto a los mecanismos por los cuales los Profesores en Formación integran la información, construyen su identidad profesional y su experticia docente. El sentimiento de autoeficacia (Bandura, 1986, 1997) es clave para determinar el tipo de interacción en el aula, facilitando la transformación dinámica del aprendizaje.  
 
This study was a qualitative comparative analysis of the impact of a Pilot Program for Initial Practice on the learning of 12 music teachers in training. The student teachers were divided into two groups: the first carried out teaching practice based on observation, while the second was actively involved in the classroom, working with small groups of students. Focus groups were conducted and information was obtained from analysis of various external sources (audio and video recordings of classes, interviews with supervisor) and the logs of the student teachers, applying the constant comparative method of Lincoln and Guba (1985). It is shown that there are differences between practice systems in the mechanisms by which student teachers integrate knowledge, construct their professional identity and teacher expertise. Self-efficacy beliefs (Bandura, 1986, 1997) generated during the process are crucial to determining the type of interaction in the classroom, facilitating the dynamic transformation of learning.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB