• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Globalización y la Política de Formación del Profesor de Historia en Brasil

Globalization and the Politics of History Teacher Training in Brazil

Author
Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt; Elio Moreira dos Santos e Elia Duarte Moreira dos Santos

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/357
Abstract
En la segunda década del siglo XXI, ocurre en la sociedad brasileña un énfasis en políticas direccionadas a la formación de profesores.  Ese énfasis no está dislocado de un proceso de internacionalización de la educación brasileña, donde el centro del debate está en el binomio educación y desarrollo. El presente trabajo tiene como foco presentar una síntesis de las propuestas para la formación del profesor de Historia en Brasil, desde la lectura y análisis de documentos oficiales, oriundos de políticas educacionales históricamente determinadas, teniendo como presupuesto el debate sobre la separación entre la formación teórica y la formación práctica. Los resultados indican el vaciado de la formación teórica, de la valorización de los contenidos específicos, en detrimento de una formación práctica, que no lleva en consideración la relevancia de la función social de la educación y la finalidad de la Historia para la formación del ciudadano crítico. 
 
In the second decade of the 21st century, an emphasis on policies for the training of teachers is observed in Brazilian society. This emphasis is not separated from a process of internationalization of Brazilian education, where the centrality of the debate is in both education and development. The present work focuses on presenting a synthesis of the proposals for the formation of a history teacher in Brazil, from the reading of official documents, arising from educational policies historically determined as presupposing the debate on the separation of theoretical training and practical training. Results show the deflation of theoretical training, of the appreciation of the specific contents to the detriment of a practical training that does not take into account the importance of the social function of education and purpose of History for the formation of the critical citizen.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB