• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Supervision device pedagogical practices: a proposal for re-construction from complexity

Dispositivo de supervisión de prácticas pedagógicas: una propuesta de reconstrucción desde la complejidad

Author
Paola Andreucci Annunziata; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/463
Abstract
This thematic review article will aim to put the notion of a device to interrogate the supervisory body of pedagogical practices of teachers in training. To do this, there is movement from classical or traditional views, from positivist approaches, rationalistic and mechanistic to a more complex, constructivist nature, socio-constructionist and dialogic views. Subsequently, the device is contextualized in the teacher training scenario and their components, processes and dimensions are delimited in order to measure its conceptual and pragmatic value. Finally, it is proposed to re-build the scope of the device relieving political, strategic, reflective and relational dimensions, placing the subject, young teachers in training- in the center of the conformity of the device and the first and last of its existence, permanence, variations and dissolution.
 
El presente artículo de revisión temática se propone situar la noción de dispositivo para interrogar la instancia  de supervisión de prácticas pedagógicas de profesores en formación. Para ello, transita desde visiones clásicas o tradicionales, desde enfoques positivistas, racionalistas y mecanicistas hasta otras más complejas, de naturaleza constructivista, socio-construccionista y dialógica. Posteriormente, se contextualiza el dispositivo en el escenario de formación de profesores y se delimitan sus componentes, procesos y dimensiones a objeto de ponderar su valor conceptual y pragmático. Finalmente, se propone re-construir los alcances del dispositivo relevando dimensiones políticas, estratégicas, reflexivas y relacionales, ubicando al sujeto en formación-los jóvenes profesores-en el centro de la conformación del dispositivo y en el sentido primero y último de su existencia, permanencia, vaivenes y disolución. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB