• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Gestos didácticos en el desarrollo de un recorrido de estudio e investigación en el nivel universitario relativo al cálculo: el funcionamiento de las dialécticas

Didactical gestures in the development of a study and research path at university level related to calculus: functioning of the dialectics

Author
Diana Patricia Salgado; Universidad Nacional del Sur

María Rita Otero; Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Verónica Parra; Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/470
Abstract
En este trabajo se presentan resultados parciales sobre la introducción en el nivel universitario de una enseñanza basada en la investigación, mediante el dispositivo didáctico Recorridos de Estudio e Investigación (REI). El REI propuesto parte de la pregunta Q0: ¿Cómo calcular los costos en un micro-emprendimiento? Se realizaron implementaciones en dos cursos de Matemática del primer año de una universidad pública argentina conformados por estudiantes (N=73) que cursan carreras vinculadas a la Economía y a la Administración de Empresas. Se observan diferencias entre una y otra implementación, relacionadas con los gestos didácticos que la TAD denomina dialécticas.
 
This article presents the partial results of a university-level proposal based on inquiry based teaching using a didactical device called Study and Research Paths (SRP). The proposed SRP starts with the question Q0: How does one calculate the micro entrepreneurship costs? Implementations were made in two mathematics courses of the first year of an Argentine public university. The courses were attended by students (N=73) of the first year of the degree in Economics and in Enterprise Administration and Public Accountancy. Some differences between one implementation related to the didactic gestures named dialectics by the Anthropological Theory of the Didactic and another are observed.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB