Historicizing the Bilingual Elementary School for the Deaf
Historizando la escuela primaria bilingüe para los sordos
Author
Márcia Beatriz Cerutti Müller; Universidade La Salle
Denise Regina Quaresma da Silva; Universidade La Salle
Abstract
This text presents an overview of deafness and the education of deaf people anchored on Cultural Studies and Deaf Studies. New ways of seeing, understanding and acting were created through time that has brought different meanings and conceptions. Therefore, this paper's objective is to present deaf education through an analysis of historical aspects and legal texts until the current bilingual education scenario. It is an exploratory and bibliographic study, based on theoretical sources such as books, articles and legal texts relevant to the topic. Results point to countless challenges in education in Brazil, such as the sparse qualification of the teachers, low salaries, high rates of grade retention and evasion, among others. The education of the deaf, as seen, suffers from the same influences, added to the constructed beliefs and the social imagery, focusing on disabilities and impossibilities of deaf people. Este texto presenta una visión general de la sordera y la educación de personas sordas ancladas en Estudios Culturales y Estudios de Sordos. Nuevas formas de ver, comprender y actuar se crearon a través del tiempo que ha traído diferentes significados y concepciones. Por lo tanto, el objetivo de este trabajo es presentar la educación para sordos a través del análisis de aspectos históricos y textos legales hasta el escenario actual de educación bilingüe. Es un estudio exploratorio y bibliográfico, basado en fuentes teóricas como libros, artículos y textos legales relevantes al tema. Los resultados apuntan a innumerables desafíos en la educación en Brasil, como la escasa calificación de los docentes, los bajos salarios, las altas tasas de retención y evasión de grados, entre otros. La educación de los sordos, como se ve, sufre de las mismas influencias, sumadas a las creencias construidas y lo imaginario social, centrándose en las discapacidades e imposibilidades de las personas sordas.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
A study about the differences in the English language level of students inmmersed in bilingual and non-bilingual programmes in Castilla-La Mancha (Spain)
Moya Guijarro, Arsenio Jesús; Ruiz Cordero, María Begoña. Philological Studies; Núm. 62 (2018); 269-288 -
Assemblies as a didactic resource to improve oral skills in English as a foreign language: a comparison between bilingual and non-bilingual students in Primary Education
Gómez-Parra, M.ª Elena; Huertas-Abril, Cristina A.. Onomázein ; Núm. 60 (2023): Junio; 87-105 -
The performance of intercultural bilingual education teacher: evaluation criteria from the perspective of the lof che’s voice
Catriquir Colipan, Desiderio. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 39 (2014): Brasil en la integración de América Latina