Self-perception of novice students of pedagogies related to the vocation and pedagogical talent
Autopercepción de estudiantes novatos de pedagogías relativa a la vocación y talento pedagógico
Author
Castro Cáceres, Ricardo Andrés
Jaramillo Azema, Cristian Alonso
Abstract
The purpose of this article is to characterize the self-perception on talent and teaching vocation of first year students of Teaching Programs in Universidad Católica de la Santísima Concepción (UCSC). The study has a quantitative and descriptive approach. In order to collect the data, the Pedagogical Talent and Vocation Scale (VTS) was applied to 499 students, which is equivalent to the 2018 first-year students admitted in Teaching Programs. The results corroborate that, in the first place, empathy and tolerance emerge as relevant factors for first year students, and secondly, they recognize the "professional role" as a dynamic and influential phenomenon regarding their teaching vocation. Regarding teaching talent, adjectives associated with cognitive and social skills were identified, highlighting the need and importance of empathy and reflexivity in relation to their interaction or the way they relate to the social environment, associating these adjectives with factors that would allow the success and efficiency of teaching activities in development. El presente artículo tiene como propósito caracterizar la autopercepción sobre talento y vocación pedagógica que tienen los estudiantes novatos de las carreras de pedagogía de la Universidad Católica de la Santísima Concepción UCSC. El estudio posee un carácter cuantitativo y descriptivo. Para recoger la información se utilizó la Escala de vocación y talento pedagógico (VTP) aplicada a los 499 estudiantes, que equivale a la población de estudiantes de primer año de pedagogía, ingreso 2018. Los resultados corroboran que, en primer lugar, la empatía y la tolerancia emergen como factores relevantes para los estudiantes de primer año, por otra parte, se reconocen al “rol profesional” como un fenómeno dinámico e influyente respecto de su vocación pedagógica. Respecto al talento pedagógico se identificó adjetivos asociadas a las habilidades cognitivas y sociales en donde se destaca la necesidad y la importancia de la empatía y la reflexividad respecto de su interacción o la forma como se relaciona con el entorno social, asociando estos adjetivos a factores que permitirían el éxito y la eficiencia de las actividades pedagógicas en desarrollo.