Differences in school anxiety, self-esteem and perfectionism according to school level and sex in Chilean primary school students
Diferencias en ansiedad escolar, autoestima y perfeccionismo en función del nivel escolar y el sexo en estudiantes chilenos de Educación Primaria
Author
Lagos San Martín, Nelly
Palma Luengo, Maritza
Abstract
This study is carried out with the aim of analyzing the school anxiety, self-esteem and perfectionism shown by primary education children, establishing differences regarding gender and school level. The participants were 498 students of 5th and 6th grade belonging to 7 educational centers from Ñuble Region, Chile. School anxiety was evaluated with the Visual Analogue Scale for Anxiety-Revised (VAAR). Self-esteem was evaluated with the Self-Esteem Inventory for Primary Education (SEI-P) and perfectionism with the Spanish version of the Child and Adolescent Perfectionism Scale (CAPS). Regarding the school level, there are statistical differences in anxiety levels, the scores are higher in the children of the 5th grade, but in the III domain of self-esteem and considering the total score of perfectionism, students from 6th grade obtain higher scores. Similarly, the results based on gender indicate that the in terms of Critical Self-Oriented Perfectionism and the total perfectionism, boys obtain statistically significant higher scores than girls. These results reflect the complexity of the measured variables and allow to project situated and contextualized psychoeducational interventions. Este estudio se realiza con el objetivo de analizar la ansiedad escolar, autoestima y perfeccionismo que presentan los niños de educación primaria y así establecer diferencias respecto del sexo y el nivel escolar. Participaron 498 estudiantes de 5 y 6º año básico, pertenecientes a 7 centros educacionales de la Región de Ñuble, Chile. La ansiedad escolar fue evaluada con el Visual Analogue Scale for Anxiety-Revised (VAAR). La autoestima se evaluó con el Cuestionario de Autoestima para Educación Primaria (AE-P) y el perfeccionismo con la versión española de la Child and Adolescent Perfectionism Scale (CAPS). Respecto del nivel escolar se observan diferencias estadísticas en ansiedad ante la ejecución, cuyas puntuaciones son más altas en los niños de 5° año, en el factor III de autoestima a favor de los niños de 6° año y en perfeccionismo en la puntuación total en la que los niños de 6° presentan puntuaciones más altas. Del mismo modo, los resultados en función del sexo indican que en Perfeccionismo Auto-Orientado a Críticas y la puntuación total de perfeccionismo los niños presentan puntuaciones estadísticamente significativas más altas que las niñas. Estos resultados reflejan la complejidad de las variables medidas y permiten proyectar intervenciones psicoeducativas situadas y contextualizadas.