• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Towards the acceptance of institutional diversity in accreditation processes: the role of peer evaluators

Aceptación de la diversidad institucional en los procesos de acreditación: la posición del evaluador.

Author
Scharager, Judith

Díaz, Rogelio

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/235
10.31619/caledu.n26.235
Abstract
The paper analyzes the role of peer evaluators in the accreditation of higher education institutions and programs, in a context marked by diversity. The discussion addresses four different aspects of this subject: the context in which evaluations take place, the types and levels of differences among institutions, institutional culture, and the relative objectivity of peer evaluators. The paper emphasizes aspects of the dynamics of evaluation and the personal characteristics of peer evaluators. It suggests conclusions on the tensions and challenges involved in the accreditation of higher education institutions, particularly in the impending scenario in Chile, which is changing its system tending to the privatization of accreditation agencies.
 
Este artículo reflexiona sobre la función del par evaluador en procesos de acreditación de instituciones y programas de educación superior, en un contexto de diversidad y diferenciación. La discusión se organiza en torno a cuatro dimensiones: el contexto de la evaluación, los niveles de diferenciación en las instituciones, la cultura institucional y la objetividad relativa del evaluador. Se enfatizan aspectos de la dinámica de evaluación y características personales del evaluador, para ensayar conclusiones respecto de tensiones y desafíos del proceso de acreditación de estas instituciones, particularmente en el escenario futuro próximo en Chile, que ha iniciado una transformación del sistema hacia la privatización de las agencias acreditadoras.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB