• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

A snapshot of accreditation models: Organization,processes and practices. The case of the Universities Austral of Chile, Frontera and Lagos.

Radiografía de los modelos de acreditación: el caso de las universidades Austral de Chile, de la Frontera y de Los Lagos.

Author
Venables, Juan Pablo

Van Gastel, Jilles

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/59
10.31619/caledu.n41.59
Abstract
The establishment of quality assurance policies in Chile has necessitated the development of systems and mechanisms to address them. Institutions have created their own mechanisms, however, revealing that a systematic approach is missing that would enable these experiences to transform into learning opportunities for the system as a whole, beyond the enclosed walls of each institution. Utilizing a sociological approach, this article aims to understand, present and analyze by way of comparative research, the distinct “organization methods” for the institutional accreditation processes developed by the Universities Austral of Chile, Frontera and Lagos. This article will attempt to reveal the variation in existing “organization methods” and emphasize that this diversity can be explained by understanding the internalization of the Legislation N° 20.129 by the Institutions of Higher Learning as a process of “translation” and “significance”. In conclusion, particularities of each case and experiences in common will be presented, along with the identification of good practices and ongoing challenges, as much for these universities in particular, as for the world of Institutions of Higher Learning collectively.
 
La instauración de políticas de aseguramiento de la calidad en Chile ha traído aparejada el desarrollo, por parte de cada institución, de sistemas y mecanismos propios para abordarlas. No obstante, existe una carencia de reflexión sistémica al respecto, que permita utilizar estas experiencias como instancias de aprendizaje para el sistema en su conjunto, más allá de las fronteras de cada institución. Utilizando un enfoque sociológico, este artículo intenta comprender, exponer y analizar a través de una investigación comparada, los distintos “modos de organización” de los procesos de acreditación institucional desarrollados por las universidades Austral de Chile, de La Frontera y de Los Lagos, dando cuenta de la multiplicidad de “modos de organización” existentes y poniendo énfasis en que esta diversidad se explica al comprender la internalización de la Ley N° 20.129 por parte de las IES como un proceso de “traducción” y “significación”. Como resultado, se relevan particularidades de cada caso y experiencias compartidas, al mismo tiempo que se identifican buenas prácticas y desafíos, tanto para estas universidades en particular, como para las IES en su conjunto.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB