Show simple item record

Universitarios y responsabilidad social.

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorNavarro, Gracia
dc.creatorBoero, Paula
dc.creatorJiménez, Gladys
dc.creatorTapia, Liliana
dc.creatorHollander, Reinier
dc.creatorEscobar, Arturo
dc.creatorBaeza, Margarita
dc.creatorEspina, Alvaro
dc.date2010-04-13
dc.identifierhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/140
dc.identifier10.31619/caledu.n33.140
dc.descriptionThis research was aimed to study frequency and intention of socially accountable behaviour in 5515 students from six Chilean universities. It used the CACSR questionnaire (Davidovich, Espina, Navarro, 2005) composed by two scales measuring 10 categories of behaviour and 3 categories of intention. Results showed a low self-attribution of socially accountable behaviour because only one (Social Interaction) out of these ten categories fulfils the requirements: frequency and benefit for everybody. These results reflect an impoverishment on the identity formation and a devaluation of interpersonal relationships based on ethical considerations of justice and care. Consequently, there is a progressive disinterest in the concept of welfare for everybody and an increasing possibility of social damage. It is critical to implement strategies to counteract the identified weaknesses and promote the formation of responsible citizens for social welfare.en-US
dc.descriptionEsta investigación tuvo como objetivo conocer la frecuencia e intencionalidad del comportamiento socialmente responsable en un grupo de 5.515 estudiantes de seis universidades chilenas. Se utilizó el cuestionario CACSR (Davidovich, Espina, Navarro, 2005), compuesto por 2 escalas que miden 10 categorías de comportamiento y 3 categorías de intención. Los resultados muestran baja autoatribución de comportamientos socialmente responsables; sólo la categoría “convivencia social”, cumple los requisitos necesarios: frecuencia y beneficio para todos. Estos resultados reflejan un empobrecimiento en la construcción de la identidad, en detrimento de las relaciones interpersonales basadas en consideraciones éticas de justicia y cuidado y, en consecuencia un progresivo desinterés por el bienestar de todos y el consiguiente perjuicio social. Luego, es imprescindible implementar estrategias que contrarresten las debilidades detectadas y promover la formación de ciudadanos responsables por el bienestar social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/140/146
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 33 (2010): Revista Calidad en la Educación; 101-121en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 33 (2010): Revista Calidad en la Educación; 101-121es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 33 (2010): Revista Calidad en la Educación; 101-121es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjectsocial accountability; socially accountable behavior; ethics; university studentsen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectresponsabilidad social; conducta socialmente responsable; ética; estudiantes universitarioses-ES
dc.titleUniversity students and social accountability.en-US
dc.titleUniversitarios y responsabilidad social.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record