• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Rediseño curricular en la Universidad de Concepción: la experiencia de las carreras de formación inicial docente

Author
Cisterna, Cecilia

Soto, Valentina

Rojas, Constanza

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/41
10.31619/caledu.n44.41
Abstract
The main aim of this article is to describe and analyze the curriculum redesign experience of 19 teacher education programs of the University of Concepción. This process was developed in the context of a performance agreement in the area of teacher training, subscribed between the Ministry of Education and the university. In the first section, information is provided about the context in which the curriculum redesign occurred, in regards to changes in university education, the incorporation of the concept of competencies and learning outcomes, and the challenges of initial teacher training. In the second part, the origin and development of the curriculum redesign experience are presented, followed by a description of the multiple stages, highlighting the process as well as the results. The paper concludes with an analysis of the legal or administrative, institutional and academic aspects of the primary innovations resulting from the curriculum design experience.
 
El objetivo de este trabajo fue describir y analizar la experiencia de rediseño curricular de las 19 carreras de pedagogía en la Universidad de Concepción. Este proceso se realizó gracias a un Convenio de Desempeño en el ámbito de formación de profesores, suscrito entre la universidad y el Ministerio de Educación de Chile. En el primer apartado, se detalla el contexto en el cual se realizó el rediseño: las transformaciones en la formación universitaria, la introducción del concepto de competencias y resultados de aprendizaje, así como los desafíos de la formación inicial docente. En el segundo apartado, se presenta la experiencia de rediseño curricular a partir de antecedentes que permiten comprender su origen y desarrollo, y luego se describen las fases del rediseño, relevando tanto el proceso como los resultados. Finalmente, se analizan las principales innovaciones en tres aspectos (legales o administrativos, institucionales y de docencia) relacionándolas con la experiencia del rediseño curricular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB