Show simple item record

Jan Amos Comenius: vigencia y modernidad de un pensador universal de la educación.

dc.contributorKomenskyen-US
dc.contributordidacticsen-US
dc.contributorpansophyen-US
dc.contributoreducation reform in Chileen-US
dc.contributores-ES
dc.creatorVon Bennewitz, Eduardo
dc.creatorMeyer, Ewald
dc.creatorFredes, Claudio
dc.date2008-04-18
dc.identifierhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/197
dc.identifier10.31619/caledu.n29.197
dc.descriptionThe celebration of the 350th anniversary of the publication of the educational works collection “Opera didactica omnia” related to equity problems in Chilean education and the development of an education reform in the country provides a baseline to revise and expose the historical context trying to explain thought trends underlying the works of the great Czech pedagogue Comenius. Teachers’ need to use didactics on classrooms, “learning-by-doing”, the role of the State and the whole society on education are permanent questions that Comenius clearly addressed almost four centuries ago. His works have motivated the creation of the best educational systems around the world. Comenius is considered as the first specialist supporting education as a legitimate science. His ideas have been crucial for the development of didactics, the educational psychological theories and the internationalization and democratization of education. The present study updates Comenius’ work and postulates in order to contribute to the debate about the need of improving Chilean current education.en-US
dc.descriptionLa conmemoración de los 350 años desde la publicación de “Opera didactica omnia”, unido a los problemas de equidad de la educación de Chile y al desarrollo de una reforma de ésta, entregan el marco referencial para revisar y exponer el contexto histórico y la línea de pensamiento bajo los cuales se desarrolla la obra del gran pedagogo checo Comenius. La necesidad del uso de la didáctica por parte de los profesores en el aula, el “aprender haciendo”, el rol del Estado y la sociedad en la educación son inquietudes que Comenius abordó lúcidamente hace ya casi cuatro siglos. Sus ideas han sido claves para el desarrollo de la didáctica, las teorías psicológico educativas y la internacionalización y democratización de la educación. En este trabajo se actualizan los postulados de Jan Amos Comenius, pensando en la necesidad de mejorar la educación chilena actual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/197/203
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 29 (2008): Revista Calidad en la Educación; 260-268en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 29 (2008): Revista Calidad en la Educación; 260-268es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 29 (2008): Revista Calidad en la Educación; 260-268es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjecten-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectKomensky; didáctica; pansofía; reforma educacional en Chilees-ES
dc.titleJan Amos Comenius: modernity and prevalence of an universal education thinkeren-US
dc.titleJan Amos Comenius: vigencia y modernidad de un pensador universal de la educación.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record