• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

An approach to the construction of an identity for cadet women in The Chilean Army Military School.

Una aproximación a la construcción de identidad de mujeres cadetes en la Escuela Militar del Ejército de Chile.

Author
Pérez, Claudia

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/99
10.31619/caledu.n35.99
Abstract
This article reflects on the findings from a research framed in the field of higher education and gender. It addresses the incorporation of women into the Army, and in particular the processes of identity construction. In doing that, it analyzes discourses, practices and experienced processes in their training as an identification material that outlines a certain way of being and acting. Military education forges an institutional subject while a male subject. Exacerbating the male/ female roles separation, it reinforces the traditional social representation and promotes the natural and sexualized acceptance of an identity, by complement in the case of women.
 
El presente artículo reflexiona sobre los hallazgos de una investigación enmarcada en el ámbito de la educación superior y género. Se interesa por la incorporación de las mujeres al Ejército, y en particular por su proceso de construcción de identidad. Se analizan los discursos, prácticas y procedimientos vividos en su formación entendiendo que ellos constituyen materiales de identificación que delinean una cierta forma de ser y actuar. Se utilizó una metodología de investigación cualitativa, realizando ocho entrevistas semiestructuradas y en profundidad, a mujeres cadetes que cursan el programa educativo en el año 2010. En la educación militar se forja un sujeto institucional al tiempo que un sujeto masculino. Agudizando la división masculino/femenino se refuerzan roles y representaciones sociales tradicionales, y se promueve la aceptación naturalizada y sexualizada de una identidad, por complemento para el caso de las mujeres.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB