• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Acreditación de los posgrados en Chile.

Acreditación de los posgrados en Chile.

Author
Reich, Ricardo

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/386
10.31619/caledu.n18.386
Abstract
In the 1990s, Chilean higher education institutions –principally the ones that are part of the Council of University Chancellors– started up a series of accreditation processes for post-graduate programs. These currently include undergraduate courses in view of the fact that evaluations assess the qualifications needed to ensure financing from the government and the private sector, because accreditation is an indicator of the fact that a given institution in particular possesses the conditions required to optimize resources. Simultaneously, accreditation has turned into a self-evaluation initiative that helps improve programs and subsequently permits their international projection. In short, the growing number of experimental processes underway and accreditation resolutions, coupled with the bill for the National Accreditation System currently being analyzed by the Chilean Congress predict that Chile will definitely have in place a system to validate the quality of higher education. In this framework, the article describes and quantifies the accreditation of postgraduate study programs in Chile, from their initial stage guided by CONICYT –the National Commission for Scientific and Technological Research– up to the current phase under the Comisión Nacional de Acreditación de Posgrados.
 
En la década de los noventa, las instituciones de educación superior chilenas, preferentemente aquellas adscritas al Consejo de Rectores de Universidades, dieron inicio a un conjunto de procesos de acreditación de programas de posgrados. En la actualidad estos abarcan también las carreras de pregrado, pues la evaluación valoriza las cualidades que son necesarias para asegurar la calidad, informar adecuadamente al público y optimizar los recursos estatales y privados destinados a la educación terciaria. Conjuntamente con ello, la acreditación se ha transformado en una iniciativa que contribuye al mejoramiento de los programas de posgrado, lo que permite luego su proyección internacional. En suma, la creciente cantidad de procesos experimentales en marcha y de resoluciones de acreditación, junto al proyecto de ley para el Sistema Nacional de Acreditación, actualmente en el Congreso Nacional, auguran la instalación definitiva en Chile de un sistema de validación de la calidad de la educación superior. En este contexto, el artículo describe y cuantifica la acreditación de posgrados en Chile desde su etapa inicial guiada por la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica hasta la actual Comisión Nacional de Acreditación de Postgrado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB