Show simple item record

Los dilemas del profesorado en la educación superior mexicana.

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGalaz, Jesús Francisco
dc.creatorPadilla, Laura E.
dc.creatorGil, Manuel
dc.creatorSevilla, Juan José
dc.date2008-04-20
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/202
dc.identifier10.31619/caledu.n28.202
dc.descriptionThis paper deals with the tensions that Mexican academics confront as a consequence of Mexican higher education main challenges. These challenges are increasing student enrollment, increasing the economic pertinence of its academic programs, strengthening research and making institutional administration more efficient and transparent. All of the above has generated a global expectation that academics should perform, in a “balanced” way, activities dealing with teaching, research, service and governance. Such expectation is exerting an enormous pressure over academics and pushing them to do the minimum necessary in each function in order to comply with the requirements that various programs demand in order to receive income in addition to their ordinary salary.en-US
dc.descriptionEl presente artículo se refiere a las tensiones que experimentan los académicos mexicanos como consecuencia de los desafíos que enfrenta la educación superior en México: aumentar la cobertura, lograr la pertinencia económica de los programas educativos, fortalecer las funciones de investigación y hacer más eficiente y transparente la gestión en las instituciones. Lo anterior ha derivado en expectativas de que realicen, de manera “equilibrada”, funciones de docencia, investigación, vinculación y gestión, ejerciendo una presión desmedida sobre ellos y propiciando el rendimiento mínimo requerido en cada uno de los ámbitos, a fin de cumplir con los requisitos que diversos programas demandan para otorgarles remuneraciones adicionales al sueldo ordinario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/202/207
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 28 (2008): Revista Calidad en la Educación: La Profesión Académica; 54-69en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 28 (2008): Revista Calidad en la Educación: La Profesión Académica; 54-69es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 28 (2008): Revista Calidad en la Educación: La Profesión Académica; 54-69es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjectacademic profession; higher education; Mexico; academic worken-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectprofesión académica; educación superior; México; trabajo académicoes-ES
dc.titleA dilemma for teachers in Mexican higher education.en-US
dc.titleLos dilemas del profesorado en la educación superior mexicana.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record