La educación inclusiva y su configuración desde los imaginarios sociales y la hermenéutica reflexiva
Inclusive education and its configuration from social imaginaries and reflective hermeneutics
Author
Castro Cáceres, Ricardo Andrés
Abstract
This article of academic reflection offers a general view of the comprehensive methodology from social imaginary and reflexive hermeneutics as a possible methodological path for research applied to inclusive education. A complementary approach and design are proposed. The analysis of the information considers two levels of realization; in the first level, the configuration and mobility of the social imaginaries were identified, where social coordinates maps were used as instruments to visualize social categories displacements. In second level, the comprehension of meanings from reflective hermeneutics was studied in depth, through the structural analysis of discourse from which the parallel structure strategy was taken. Este artículo de reflexión académica ofrece una revisión general de la metodología comprensiva desde los imaginarios sociales y la hermenéutica reflexiva como camino metodológico posible para investigaciones aplicadas a la educación inclusiva. Se propone un enfoque y diseño desde la complementariedad. El análisis de la información se plantea en dos niveles de concreción, en el primer nivel se buscó la configuración y movilidad de los imaginarios sociales, en donde los mapas de coordenadas sociales fueron las herramientas utilizadas para visualizar los desplazamientos de las categorías sociales. En el segundo nivel, se profundizó en la comprensión de sentidos a partir de la hermenéutica reflexiva por medio del análisis estructural del discurso, desde donde se tomó la estrategia de estructura paralela.