• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Analisis of the implementation of the b-learning modality in undergraduate programs at three chilean universities

Análisis de la implementación institucional de la modalidad b-learning en carreras de pregrado de tres universidades chilenas

Author
Costa, Paola

Celis, Karem

Castillo-Valenzuela, Nancy

Espinoza, Gabriel

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/722
10.31619/caledu.n50.722
Abstract
How are higher educational institutions implementing the blended learning, b-learning modality in their undergraduate degree programs? This inquiry guides the present study and looks to be answered through a content analysis of nine interviews applied to those who oversee this process in three Chilean Universities. For the purpose of this study, the concept of “hybrid systems” (the focus of the European research project, Hy-Sup) (Deschryver & Charlier, 2012) is used instead of b-learning, in order to answer the study´s main objective from an anthropocentrist perspective,  which focuses on the institution,  professors and students, rather than on the technical object. In turn, this conceptual framework allows for the comparison of the results of this study with those obtained by the Hy-Sup research, in the European context. The study’s results show that differences between the institutional vision and the actions taken might determine the type of hybrid systems developed. This research aims to contribute to future studies by characterizing and conceptualizing these types of “systems”, allowing for an analysis of their impact on student learning, as well as on professors’ pedagogical practices.
 
¿Cómo las instituciones de educación superior están implementando la modalidad blended-learning o b-learning en pregrado? Es la pregunta que orienta este estudio y que busca ser respondida a través del análisis de contenido de nueve entrevistas a responsables institucionales de tres universidades chilenas. Para el efecto de este estudio, el concepto de “dispositivo de formación híbrido” (el foco del proyecto europeo de investigación Hy-Sup) (Deschryver & Charlier, 2012) en lugar de b-learning, resultó pertinente para abordar la pregunta desde una perspectiva antropocentrista, anclada en la institución, docentes y estudiantes y no en el objeto técnico en sí. A su vez, este marco conceptual favoreció la realización de análisis comparativos de los resultados con los obtenidos en la investigación Hy-Sup, en el contexto europeo. Los resultados muestran que las diferencias entre la visión y acciones implementadas en las instituciones podrían condicionar los tipos de dispositivos de formación híbridos desarrollados. La investigación busca aportar a estudios futuros con una caracterización y conceptualización de estas formaciones, a fin de posibilitar el análisis de su impacto en los aprendizajes de los estudiantes, así como en las prácticas pedagógicas de los docentes.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • New collaborative learning trends in e-learning. Keys for it effective implementation 

    Avello Martínez, Raidell; Duart, Josep M.. Pedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 1 (2016); 271-282
  • Simulated judgment of the Supreme Federal Court: Applying the team based learning and the project based learning methodology in the Law course Degree 

    Lima Madrid, Fernanda de Matos; Noya dos Santos, Lucas Octávio. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 5 No. 1 (2018); 100-111
  • Motivation and self-regulation of learning in health sciences undergraduate students: Motivation and self-regulation of learning 

    Leirós-Rodríguez, Raquel; Álvarez-Barrio, Lorena; Álvarez-Álvarez , María José; Rodríguez-Nogueira , Óscar; Pinto-Carral, Arrate. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 12 No. 1 (2024): EJPAD 2024; 1-11
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB