• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

State of Cross-Cultural Competencies Development among Students from the Faculty of Medicine at Universidad Católica del Norte in Chile

Situación del desarrollo de competencias interculturales en estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica del Norte, Chile.

Author
Veliz-Rojas, Lizet

Bianchetti-Saavedra, Andrés

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/955
10.31619/caledu.n54.955
Abstract
This article analyzes the situation of cross-cultural competencies in students of the Faculty of Medicine of the Universidad Católica del Norte in Chile. For the above, a complementary mixed methodology was applied. During the qualitative stage, 3 focus groups, 10 participants each one, were carried out, in addition to 8 semi-structured interviews. In the quantitative stage, the scale of cross-cultural competencies in health was applied to 130 students from the Faculty. Results show      that students have a medium to high competence for the dimensions of cross-cultural cognitive skills, cross-cultural affective skills and behavioral skills to establish cross-cultural communication and low competence to link professional training to cultural diversity. The foregoing shows that there are consolidated basal competencies for the complete development of cross-cultural competence through future systematic training processes in the context of their academic studies
 
El presente artículo analiza la situación de las competencias interculturales en estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica del Norte en Chile. Para lo anterior se aplicó una metodología mixta de carácter complementario. Durante la etapa cualitativa se realizaron tres grupos focales, con 10 participantes cada uno, y ocho entrevistas semiestructuradas. En la etapa cuantitativa se aplicó la Escala de Competencias Interculturales en Salud, la que fue respondida por 130 estudiantes de la Facultad. Se concluye que los estudiantes poseen un desarrollo entre medio y alto en “habilidades cognitivas interculturales”, “habilidades afectivas interculturales” y “habilidades conductuales” para establecer una comunicación intercultural, y un desarrollo bajo en “formación profesional” para vincularse con la diversidad cultural. Lo anterior da cuenta de que existen competencias basales consolidadas para el desarrollo completo de la competencia intercultural, a través de eventuales procesos formativos sistemáticos en el contexto de su proceso académico.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education 

    Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335
  • LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO 

    GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
  • The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example 

    Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB