Analisis of the implementation of the b-learning modality in undergraduate programs at three chilean universities
Análisis de la implementación institucional de la modalidad b-learning en carreras de pregrado de tres universidades chilenas
Author
Costa, Paola
Celis, Karem
Castillo-Valenzuela, Nancy
Espinoza, Gabriel
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/72210.31619/caledu.n50.722
Abstract
How are higher educational institutions implementing the blended learning, b-learning modality in their undergraduate degree programs? This inquiry guides the present study and looks to be answered through a content analysis of nine interviews applied to those who oversee this process in three Chilean Universities. For the purpose of this study, the concept of "hybrid systems" (the focus of the European research project, Hy-Sup) (Deschryver & Charlier, 2012) is used instead of b-learning, in order to answer the study's main objective from an anthropocentrist perspective, which focuses on the institution, professors and students, rather than on the technical object. In turn, this conceptual framework allows for the comparison of the results of this study with those obtained by the Hy-Sup research, in the European context. The study's results show that differences between the institutional vision and the actions taken might determine the type of hybrid systems developed. This research aims to contribute to future studies by characterizing and conceptualizing these types of "systems", allowing for an analysis of their impact on student learning, as well as on professors' pedagogical practices. ¿Cómo las instituciones de educación superior están implementando la modalidad blended-learning o b-learning en pregrado? Es la pregunta que orienta este estudio y que busca ser respondida a través del análisis de contenido de nueve entrevistas a responsables institucionales de tres universidades chilenas. Para el efecto de este estudio, el concepto de "dispositivo de formación híbrido" (el foco del proyecto europeo de investigación Hy-Sup) (Deschryver & Charlier, 2012) en lugar de b-learning, resultó pertinente para abordar la pregunta desde una perspectiva antropocentrista, anclada en la institución, docentes y estudiantes y no en el objeto técnico en sí. A su vez, este marco conceptual favoreció la realización de análisis comparativos de los resultados con los obtenidos en la investigación Hy-Sup, en el contexto europeo. Los resultados muestran que las diferencias entre la visión y acciones implementadas en las instituciones podrían condicionar los tipos de dispositivos de formación híbridos desarrollados. La investigación busca aportar a estudios futuros con una caracterización y conceptualización de estas formaciones, a fin de posibilitar el análisis de su impacto en los aprendizajes de los estudiantes, así como en las prácticas pedagógicas de los docentes.
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