State of Cross-Cultural Competencies Development among Students from the Faculty of Medicine at Universidad Católica del Norte in Chile
Situación del desarrollo de competencias interculturales en estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica del Norte, Chile.
Author
Veliz-Rojas, Lizet
Bianchetti-Saavedra, Andrés
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/95510.31619/caledu.n54.955
Abstract
This article analyzes the situation of cross-cultural competencies in students of the Faculty of Medicine of the Universidad Católica del Norte in Chile. For the above, a complementary mixed methodology was applied. During the qualitative stage, 3 focus groups, 10 participants each one, were carried out, in addition to 8 semi-structured interviews. In the quantitative stage, the scale of cross-cultural competencies in health was applied to 130 students from the Faculty. Results show that students have a medium to high competence for the dimensions of cross-cultural cognitive skills, cross-cultural affective skills and behavioral skills to establish cross-cultural communication and low competence to link professional training to cultural diversity. The foregoing shows that there are consolidated basal competencies for the complete development of cross-cultural competence through future systematic training processes in the context of their academic studies El presente artículo analiza la situación de las competencias interculturales en estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica del Norte en Chile. Para lo anterior se aplicó una metodología mixta de carácter complementario. Durante la etapa cualitativa se realizaron tres grupos focales, con 10 participantes cada uno, y ocho entrevistas semiestructuradas. En la etapa cuantitativa se aplicó la Escala de Competencias Interculturales en Salud, la que fue respondida por 130 estudiantes de la Facultad. Se concluye que los estudiantes poseen un desarrollo entre medio y alto en "habilidades cognitivas interculturales" , "habilidades afectivas interculturales" y "habilidades conductuales" para establecer una comunicación intercultural, y un desarrollo bajo en "formación profesional" para vincularse con la diversidad cultural. Lo anterior da cuenta de que existen competencias basales consolidadas para el desarrollo completo de la competencia intercultural, a través de eventuales procesos formativos sistemáticos en el contexto de su proceso académico.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education
Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335 -
LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO
GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171 -
The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example
Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171