Thoughts of Chilean Teachers about Teaching Career: evidence 2011-2019
Pensamiento del profesorado chileno acerca de la Carrera Docente: evidencias 2011-2019
Author
Venegas Traverso, Cristián
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/101010.31619/caledu.n55.1010
Abstract
The study reviews the scientific evidence produced in the period 2011-2019, regarding the thoughts of Chilean school teachers about teaching career. A qualitative methodology is developed with a design type systematic review, looking into reports, articles and research summaries produced between 2011 and 2019, finally selecting 34 sources. For analysis seven aprioristic categories were raised. The conclusions show a contradictory opinion about initial teacher training, a repeated need to link universities and schools, an important participation in cases of continuous training, a negative vision of Teacher Evaluations, a feeling of valuation from the educational community, but not from the State, and the discourse installed regarding work overload and burnout. El estudio revisa la evidencia científica producida en el período 2011-2019, respecto del pensamiento del profesorado escolar chileno sobre la Carrera Docente. Se desarrolla una metodología cualitativa, con un diseño tipo revisión sistemática, indagando en reportes, artículos e informes de investigación producidos entre 2011 y 2019, seleccionándose 34 fuentes. Para el análisis se levantaron siete categorías apriorísticas. Las conclusiones manifiestan una opinión contradictoria sobre la Formación Inicial Docente (FID), la repetida necesidad de vincular universidad y escuela, una participación importante en instancias de formación continua, una visión negativa de la Evaluación Docente, un sentimiento de valoración de la comunidad educativa pero no del Estado, y el discurso instalado sobre la sobrecarga de trabajo y el agobio laboral.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Understanding (meaning assignment to) assessment in teachers, teacher-trainers and teacher-trainees at UMCE
Riveros Zuñiga, Daniel; Vergara Rodríguez, Mauricio. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 42 (2019) -
Making Teacher knowledge explicit: the impact of this reflective process upon cooperating teachers and their student-teachers
Gervais, Colette; Pontificia Universidad Católica de Chile; Correa, Entique. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 192-215 -
LA EXPLICITACIÓN DE SABERES: IMPACTO DE ESTE PROCESO REFLEXIVO EN LOS PROFESORES COLABORADORES Y SUS ESTUDIANTES EN PRÁCTICA
GERVAIS, COLETTE; CORREA MOLINA, ENRIQUE. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 35 Núm. 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva...; 173-191